Om köp och returer
Vår returpolicy - Denna sida är ett komplement till våra fullständiga köpvillkor.
Retur- och återbetalningspolicy
5. Ångerrätt retur
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
- NI står själva för retur kostnaden. (OBS vi godkänner inte returer som skickas till oss utan att vi först fått vetskap om detta, vi hämtar alltså inte ut paket ni skickar till oss, vi tillhanda håller retursedel som sedan dras av från er återbetalning)
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: - Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, order numret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ånger meddelandet returnera produkterna till oss. (fraktsedel kommer i mejlet när vi godkänt retur)
- Du som kund står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- Vi gör fraktsedel och mejlar er efter vi godkänt er retur och kostnadens dras av på återbetalningsbeloppet. (från 99kr beroende på vikt/storlek av varan som ska returneras)
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Återbetalningspolicy - När returen är oss tillhanda behandlar vi ditt ärende och kontaktar dig vid eventuella frågor. Återbetalning sker oftast inom ett par arbetsdagar men kan dröja upp till 10 bankdagar
- Har ni betalt via klarna justeras betalningen mot klarna.
- Har ni valt swish, kommer vi be er om kontonummer i samband med godkänd retur. Ert kontonummer måste då lämnas till oss inom 2dagar.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid: - Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts/tryckts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. (Alla tryckta produkter går in i denna kategori)
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis Hundfoder i kategorin Färskfoder samt Rauh-tuggben, lösa styck tuggben/godis öppnade foder säckar.
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet, är dock paketet trasigt så ska reklamationen anmälas till fraktbolaget i första hand. se mer info ovan under 3.1.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts till mejl: [email protected].
- klagomål som inkommer senare än 7dagar efter att ni mottagit er leveransen behandlas ej. Ni är har alltså en undersöknings plikt att besikta mottagen vara inom 7dagar.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? - Vid leverans, om uppenbar skada finns på paketet måste detta anmälas direkt till fraktbolaget! dokumentera skador med bild innan paketet öppnas!
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till fraktbolaget och till oss på: [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, order nummer och en tydlig beskrivning av felet.
OBS bifoga alltid bild eller film. - När du skickat en reklamation till oss, där vi bett om kompletterande uppgifter bör du skyndsamt inom 5 arbetsdagar delge informationen vi efterfrågat.
Gör du inte detta kommer det leda till att vi anser du ångrat er reklamations förfrågan och er rätt till reklamation förfaller. vi strävar alltid efter att avsluta reklamationsärenden snabbt för kundernas bästa. - Om det inte lyckas av oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation, där det tydligt framgår i beskrivningen hur varan ska användas och att de är tydligt att varan användes felaktigt.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Vid reklamation-garanti: om varan behöver skickas in för service/reparation är vi skyldiga att informera er om att kostnader kan tillkomma om det visar sig att produkten inte har ett fel som går under fabrikationsfel eller garantin. ni får då ett kostnadsförslag på reparations kostnaden som ni kan godkänna eller neka. ni får även stå för fraktkostnader som uppkommer för dessa ärenden.
6. Reklamation och klagomål